ברוך שימקאוויטש
בין הטיפוסים והדמויות של יהודי קלובוצק מהימים שעברו ,נכניס גם דמות של פולני ,אינטליגנט, סוציאליסט, אוהב אדם אמיתי , שסיכן את חייו למען יהודים והציל אותם מפוגרום.כוונתי למי שהיה ידוע מאוד בקלובוצק ד”ר בזשאזאווסקי.
פרט ליכולותיו כרופא טוב ,הוא היה ידוע כאדם טוב. הוא לא רצה לקבל כסף עבור ביקורים שערך בבתי חולים עניים.הוא הראה את ידידותו ליהודים ,בכל הזדמנות .הוא לחם בפועל, נגד האנטישמיות של הכמרים בקלובוצק,ונגד החרמת יהודים אותה רצו האנטישמיים להנהיג בקלובוצק.
אפילו המראה שלו קירב אותו ליהודים,כיוון שהיה לו זקן שאטני ארוך. גם בתקופה הצאריסטית ,היה ידוע לכול כי ד”ר בזשאזאווסקי הוא סוציאליסט.עקב חברותו בפ.פ.ס. הוא ישב שנתיים בכלא בפיוטרקוב.יחד איתו בכלא היה גם החובש היהודי שלמה באמס.
*
סיפור המעשה של הפוגרום ביהודים שנמנע תודות ל ד”ר בזשאזאווסקי נשאר חרוט בזיכרוני עוד משנות ילדותי.
כפי שסופר בזמנו ,החלה השנאה ליהודים עוד בשנות התשעים (של המאה ה 18 ד.פ.) .הדבר נקשר לאירוע שהתקיים בשנת 1890. בפורים של אותה שנה,הרשה לעצמו ר’ משה זלמן ,יהודי שהיה תלמיד חכם הידוע בחיבתו לטיפה המרה, לעשות שמח על חשבונו של המן הרשע.ר’ משה זלמן הכין בובה מסמרטוטים ותלה אותה על מוט ששימש לשאיבת מים מהבאר.
שהמוט עם הבובה בידו ,יצא ר’ משה זלמן ,שיכור כלוט ,לרחובות וקרא : “פאטששע יאק האמן ווישי”. הגויים רצו מיד לכמרים בכנסיות וספרו כי יהודים צוחקים על ישו.
באותה תקופה היו בקלובוצק שלושה כמרים .שניים מהם ,בגלל המראה שלהם ,כונו על ידי היהודים “השמן” ו”האדום” ,היו שונאי יהודים ידועים.הכמרים ניצלו את המעשה עם המן התלוי ובעזרת אנטישמיים ” חילונים ” עם ענדעק וויטמיינסקי בראשם,החלו להסית נגד היהודים. הטענה נגד היהודים הייתה כי הם צוחקים על ישו המעונה.כפי שאנו כותבים גם במקום אחר,המצב לא הגיע לכדי פוגרום.אבל,מה שהאנטישמים לא חוללו אז – הם עשו בתקופה מאוחרת יותר.
בשנת 1906 ,עבר גל של פוגרומים על רוסיה.גם הכמרים בקלובוצק ועוזריהם ,החלו להתכונן להתחשבן עם היהודים.בקאשטשאל ,שם התכנסו כל יום ראשון איכרי הסביבה,קראו הכמרים לפוגרום שיתרחש באחד ימי ראשון הקרובים. הם שכנעו את האיכרים לבוא עם מקלות ,גרזנים וברזלים כדי לפרוץ את העסקים היהודיים ולעשות שם “ראבונעק” אמיתי.
לד”ר בזשאזאווסקי ,נודע על תוכניתם של הכמרים לפגע ביהודים.הוא פנה אל הכמרים והזהיר אותם לבל יזהמו את העם הפולני ברציחות חוליגאניות.הזהרתו לא הואילה. כך סופר בין היהודים .
התחוללה מהומה.היהודים ידעו כי אין להם על מי לסמוך.בקלובוצק היו באותה תקופה ששה שוטרים רוסיים עם מפקד שהיה גם הוא אנטישמי גדול .כמו תמיד קיווינו במקרים כאלה לאיזה נס שיתרחש.
באחד מימי ראשון ,באו האיכרים ל”קאשטשאל” ( כנסיה) ערוכים ומוכנים לערוך פוגרום ביהודים.גם ד”ר בזשאזאווסקי הגיע ל”קאשטשאל” .בעת דרשות הנאצה שנשאו הכמרים,החלו ה”מתפללים” להתנפל על הרופא. מכל העברים קראו : ” הירגו את פאכאלקע היהודי “.הרופא בקושי הצליח לברוח משם בחיים. ירו עליו ,הוא השאיר שם את מעילו (זה קרה בחורף ) ורץ להודיע ליהודים מה מחכה להם.
ד”ר בזשאזאווסקי מהר הביתה והזמין לביתו את משה שמולעוויטש,שמואל שפערלינג, ודוד זיגלמאן.הוא דיווח להם על הסכנה העומדת בפני היהודים : בעוד שעתיים אמור להתחיל פוגרום ו “ראבונעק”.הרופא הצליח למצוא רוכבי סוסים טובים עם סוסים מהירים שירכבו למושל המחוזי בטשענסטאכוו שהיה מכר שלו ולהודיע לו על העומד להתרחש בקלובוצק.
הרוכבים שהיו שלושה יהודים –אברהם מיכאל ואהרון מאסס נשלחו לדרך מיד. הרופא צייד אותם בשני מכתבים שהיו מיועדים למושל המחוז ולמפקד הצבאי .בדיוק כעבור שעתיים הגיעו לקלובוצק כמה מאות קוזאקים שהתפרשו ברחבי העיירה.הגויים ישבו כל היום בקאשטשאל . השילטון אסר כמה ממנהיגי הענדעקעס וביניהם גם אותו שונא ישראל – וויטמיינסקי.כך ניצלה קלובוצק מפוגרום ,הודות לד”ר בזשאזאווסקי אוהב האדם.
אחרי אירועים אלה ,בהם הציל ד”ר בזשאזאווסקי את היהודים,הניע הרופא את היהודים להירשם ,במספרים גדולים ככול האפשר,ל”סטרזש אגניאווא” (כבאי האש ) ,כדי להקים גוף בעל כוח שיוכל לעמוד בפני האנטישמים ,אם יבקשו שוב לפגע ביהודים. יהודי קלובוצק קבלו את עצתו ונירשמו למכבי האש ,בראשו עמד הד”ר בזשאזאווסקי. גם סגנו ,דזשעמבא ,לא היה אנטישמי.הארצקע פייגע היה הנאטשאלניק של הכבאים היהודים.
היהודים החרדים ,ראו בסיכולו של הפוגרום כנס משמים.הם ראו את הצלת היהודים בזכותו של הצדיק הקדוש ר’ יאנקעלע שהגן על קהילת קלובוצק כולה.